科目名 英語音声学

単 位 数 学年配当 開講期間 担 当 教 員
2 2 前期開講 David Leaf

テーマ
Improving pronunciation, spelling and hearing of English. 英語の発音、スペリング、ヒアリングの向上

科目のねらい
<キーワード>
Active participation  English vocabulary
Expressive and receptive communication skills

<内容の要約>
This course will provide opportunities for the students to improve in their use of English, particularly the pronunciation of vowels & consonants along with the flow and rhythm of phrases and sentences, and listening comprehension. この科目では学生の英語力を高める機会を提供します。特に英語のリズムにおける母音と子音の発音や、聞きとり能力を向上します。

<学習目標>
Recognize spoken and written English with a broader vocabulary and fluency 幅広い語彙で話されたり書かれたりした英語を理解できる。
Improve reading skills (pronunciation and comprehension). 読む能力を高める(発音・読解)。
Distinguish between the proper pronunciation of Japanese and English letters and word. 日本語の発音と英語の発音の区別ができる。

授業のながれ
Orientation and Introduction to English Phonemes & IPA (Units 1-2) オリエンテーション、音素、国際音声記号
Stress & Intonation Part 1: Syllable Stress & Vowel and Consonant Length (Units 3-4) 強勢とイントネーション /音節
Stress & Intonation Part 2: Content & Function Words, Contractions, Linking (Units 5-6) 内容語と機能語と約音と連結
Stress & Intonation Part 3: Intonation & Using a Dictionary (Units 7-8)
Vowel Sounds Part 1 (Units 9-11) 母音 /iy/ /ey/
Vowel Sounds Part 2 (Units 12-14) 母音 /?/ /?/
Vowel Sounds Part 3 (Units 15-17) 母音 /?/ /?y/
Vowel Sounds Part 4 (Units 18-20) 母音 /ow/ /uw/
Consonant Sounds Part 1 (Units 21 -22) 子音 /l/ /r/
Consonant Sounds Part 2 (Units 23-24) 子音 /p/ /t/
Consonant Sounds Part 3 (Units 25-27) 子音 /k/ /f/
Consonant Sounds Part 4 (Units 28-30) 子音 /?/ /h/
Consonant Sounds Part 5 (Units 31-33) 子音 /y/ /w/
Consonant Sounds Part 6 (Units 34-36) 子音 /m/ /n/
Final Oral Presentation 口頭発表

準備学習の内容・学ぶ上での注意
There will be a listening dictation quiz in each class. Cooperative Learning and class presentations by the students will facilitate personal involvement of each person in the class. *教員(中学校及び高等学校 英語)の免許状取得のための必修科目

事前事後 学習内容 時間数
事前 Review previous lesson 前回の復習 1

本科目の関連科目
 

成績評価の方法
期末試験(筆記・Web・レポート・最終授業内) 50%
授業内でのレポート・課題等 25%
その他  25%
Students will be graded on how active they are in class activities. Class attendance of course is essential. Also they are evaluated on how they perform in the reading and speaking exercises. (課題・小テスト25%、定期試験50%、その他25%)

テキスト
■テキストを使用する
□レジュメを使用する
□未定 (最初の授業で指示する)
<著者>Gertrude F. Orion <テキスト名>“Pronouncing American English: Sounds, Stress, and Intonation Third Edition” <出版社>Cengage Learning



(C) Copyright 2020 Nihon Fukushi University. all rights reserved.
本ホームページからの転載を禁じます。